Iklan

Monday, December 28, 2015

Google Photos

Salam cuti panjang 4 ari.

Kemana korg cuti lama, msti balik kampung kan, takpun mandi-manda, takpun jalan2 cuci mata. Aku anak beranak takde kemana pn. Duduk kat umah jer, jalan2 dalam rumah hehehe

Okay macam tajuk atas tu, sebelum ni aku guna google photos untuk backup gambar2 yang ada dalam hp, kena ada wifi baru dia auto backup maka selamat lah segala gambar2 dalam hp tu. Jangan risau gambar2 yang diupload adalah private. hanya untuk tontonan sendiri.

Pastu baru2 ni aku nk upload lah gambar lama2 dalam pc ni, dia boleh upload secara manual, macam kita upload gambar kat fb tu tapi macam lambat lah sikit, dah lah gambar beriban2 so agar leceh disitu. Pastu tetiba si google photos ni bg suggestion download apps dia untuk backup gambar dalam pc. aku pn apa lagi Zaasssss

Dah siap install suma, aku pn memulakan operasi, batch 1 jer dah ada 6k++ gambar, banyak tak?? entah gambar apa aku pn tak tau hehehe siap dalam masa 5 jam gitu, aku ingat ambil masa berhari2, kejap jer dah siap.

so arini aku sambung membackup gambar lama-lama yang duk dalam pen drive, cadangnya aku nak burn masuk CD, selamat gak gambar kalau masuk CD, daripada duk dalam pen drive or external hard disk, senang kena virus,

Aku suruh lah google photos menjalankan tugas, ada 10739 gambar plak yang nak kena dibackup. Kita tgk berapa lama siap di upload.

huhi banyaknya gambar. bila dah upload, bila2 masa jer boleh tgk, asalkan ada internet. hehe. kalau korg buat gak kena pergi https://photos.google.com/ untuk PC, kalau dalam HP pergi jer kat apps store dan cari google photos pastu follow jer instruction. kalau tak tau gak meh tanya iolls ni. =D

okay bye

No comments: